1. Home
  2. Sport & bewegen
  3. Sporten
  4. Fitness

Fitness

Wil jij fitter worden? Meer spieren kweken? Of simpelweg stoom afblazen na een zware dag? Loop een sportschool in Arnhem binnen en ga fitnessen!

Translate this page

Wat is Fitness

Fitness heeft meerdere betekenissen. Als iemand zegt “Ik ga fitnessen”, dan kan diegene er allerlei verschillende dingen mee bedoelen. Fitness is een verzamelnaam voor allerlei verschillende manieren om de sport te beoefenen. Op deze pagina wordt duidelijkheid gegeven over welke soorten fitness er bestaan, zodat je een beter inzicht krijgt in welke tak van de sport het best bij je past. 

Krachttraining

Te beginnen met de meest bekende vorm van fitness, krachttraining. Bij krachttraining wordt vrijwel altijd gebruik gemaakt van het verplaatsen van gewichten om de volgende 3 doelen te bereiken: 

  • Sterker worden 
  • Het groeien van spiermassa
  • Uithoudingsvermogen van de spieren verbeteren 

Iedere sporter heeft zijn eigen doel als het op fitness aankomt. Deze doelen worden op verschillende manieren bereikt. Om sterker te worden kies je voor een laag aantal herhalingen met een hoog gewicht. Voor het groeien van spiermassa doe je het liefst tussen de 8-12 herhalingen, met een gewicht dat te licht is om maar 7 herhalingen te doen, maar te zwaar om 13 herhalingen te doen. Om het uithoudingsvermogen van je spieren te doen laten groeien ga je boven de 15 herhalingen zitten met een lichter gewicht. Echter hoeft een doel andere doelen zeker niet uit te sluiten. Door naar 1 van de bovenstaande doelen toe te werken, is het onmogelijk dat je geen progressie maakt naar de andere doelen. Altijd goed meegenomen dus!  

Krachttraining is het beste te beoefenen in een sportschool, omdat daar alle benodigde gewichten en apparatuur aanwezig zijn. 

Crossfit

Het zit al in de naam, CROSSfit, een kruising van verschillende vormen van fitness dus. De verschillende vormen waaruit crossfit bestaat zijn gewichtheffen, atletiek en gymnastiek. De reden waarom crossfitters kiezen voor deze vorm van fitness, is omdat ze hun lichaam op alle mogelijke manieren willen ontwikkelen. Crossfit heeft een uniek kenmerk; namelijk dat je er alleen functionele trainingen uitvoert. Dit zijn dus oefeningen en bewegingen die je ook in het dagelijks leven nodig zou kunnen hebben. Denk hierbij aan tillen, springen, gooien, duwen en trekken. 

Crossfit wordt vaak uitgevoerd bij clubs die een speciaal crossfit kenmerk hebben. Hiervoor moet de betreffende sportschool kunnen aantonen dat ze aan een bepaald niveau van crossfit voldoen. 

Calisthenics

Calisthenics betekent in het Grieks “mooi” en “kracht”. Dit is het doel van calisthenics, een mooi, sterk lichaam opbouwen. Maar dit doen ze niet op de traditionele manier door het verplaatsen van externe gewichten, halters en het gebruik van apparatuur. Ze maken alleen gebruik van hun eigen lichaamsgewicht. In combinatie met de zwaartekracht kan dit een hele effectieve manier van trainen zijn. Omdat er enorm veel balans en veelzijdigheid van je lichaam gevraagd wordt bij het uitvoeren van allerlei trainingen met je eigen lichaamsgewicht, word je op een hele uitgebreide manier sterk, leniger en flexibeler. 

Calisthenics kan overal worden uitgevoerd, dat is een van de grootste voordelen van deze tak van fitness. Het kan thuis of buiten, maar wellicht heb je toch meer behoefte aan gezamenlijke sporten. Je zou er altijd voor kunnen kiezen om het samen met een sportmaatje uit te voeren of in de sportschool. 

Cardio

Cardio, een afkorting van cardiovasculair, is een vorm van fitness waarbij het gaat om het verhogen van de hartslag. Een paar voorbeelden van cardio zijn: fietsen, hardlopen, zwemmen, roeien, de loopband en de crosstrainer. Door deze technieken in te zetten om een constante hogere hartslag te realiseren worden verschillende doelen bereikt: 

  • Het verbeteren van de hart- en longfunctie 
  • Het verbeteren van je uithoudingsvermogen 
  • Afvallen  

Zoals hierboven duidelijk werd kan cardio net zoals krachttraining beoefend worden in de sportschool, waar veel appratuur aanwezig is om je te ondersteunen. Maar Cardio kan ook heel goed thuis of buiten beoefend worden. Aangeraden wordt om de manier van cardio te vinden die je zelf het leukst vindt, op deze manier hou je het namelijk het makkelijkst vol. 

Voordat je begint aan Fitness

Onderwerpen waar je meer van moet weten om het maximale uit jouw Fitness ervaring te halen:                                              

1RM (Op hoeveel % van je maximale kracht moet je trainen voor het beste resultaat)

Sterker worden

Rust tussen sets

Body Mass Index (BMI)

Stretchen

Deze sporten zijn ook interessant

Deze website maakt gebruik van cookies

Sport in Arnhem maakt gebruik van cookies om jouw websitebezoek makkelijk en persoonlijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je voorkeuren en toestemming altijd wijzigen. Bekijk onze cookieverklaring