1. Home
  2. Sport & bewegen
  3. Sporten
  4. Fitness
  5. Stretchen

Stretchen

Translate this page

Stretchen heeft veel voordelen, en vaak wordt ook aangenomen dat het preventief helpt bij het voorkomen van blessures. Is dit wel echt zo? En hoe zeer helpt stretchen bij fitness ten aanzien van andere sporten?

Laten we beginnen met de voordelen van stretchen, die wetenschappelijk bewezen zijn.

Stretchen zorgt voor meer flexibiliteit. Door het oprekken van de spieren maak je ze langer. Dit zorgt ervoor dat je zowel verder als flexibeler kunt rekken. Daarnaast verbetert stretchen het postuur. Door samengetrokken borst of schouderspieren, wat vaak voorkomt bij mensen die op kantoor werken, te rekken, wordt ervoor gezorgd dat het postuur weer deels terugkeert naar de natuurlijke houding. Ook verbetert het de bloedsomloop. Dit zorgt ervoor dat zuurstof sneller naar de spieren kan worden vervoerd, en afvalstoffen sneller kunnen worden afgevoerd. Beide voordelen van een betere bloedsomloop zorgen voor minder spierpijn, en een algemeen comfortabeler gevoel in het lichaam. Ten slotte zorgt stretchen voor het verminderen van stress. Alhoewel de remedies tegen stress per persoon erg verschillen, ondervinden veel mensen voordelen van stretchen op dit gebied. Vaak zorgt stretchen voor veel rust en positieve emoties.

Maar betekent dat dat stretchen enkel voordelen heeft?

Zeker niet, en al helemaal niet als het gaat om fitness. Ten eerste is het van belang dat het stretchen niet overdreven wordt; een ongemakkelijk gevoel kan even, maar ga niet te ver omdat de kans op een scheurtje in de spieren ook bij stretchen aanwezig is. Ook stretchen voor krachttraining is niet altijd een goed idee. Zoals hierboven uitgelegd, zorg je met stretchen ervoor dat je spieren zich ontspannen, tot rust komen en er minder spierpijn en spanning aanwezig is. Dit gaat in tegen de principes van krachttraining, waarbij grote hoeveelheden van spanning gezet worden op de spieren om kracht te genereren. Door het grote verschil in manieren van beweging die hierdoor plaatsvindt, maak je de kans op blessures juist groter, terwijl je dit eigenlijk wil voorkomen door te stretchen. Aangeraden wordt om rustige losmakende bewegingen te doen, of oefeningen te doen met een laag gewicht.

Om toch de voordelen van stretchen te kunnen ervaren, is het beter om het stretchen dus te doen na de training. Doe dit niet meteen na afloop van de training, om dezelfde redenen als hierboven. Wacht liever tot je hartslag omlaag is en de temperatuur van het lichaam zich weer op een normaal niveau bevindt. Denk er ten alle tijden aan om het stretchen rustig en beheerst uit te voeren, en je nooit over de pijngrens heen gaat.

Interessante sporten

Blogberichten

Bekijk alle blogberichten

INDESPORTLIGHT met Squash Fitness Centre Arnhem

10 november 2021

Iedere twee weken zetten wij een Arnhemse sportaanbieder in de spotlight met de hashtag #INDESPORTLIGHT. Deze week is dat Squash Fitness Centre Arnhem. Hier kun je squashen, fitnessen en groepslessen volgen. Ben jij een sportaanbieder in Arnhem en wil jij ook uitgelicht worden? Stuur een mail naar marketing@sportbedrijfarnhem.nl.

Lees verder

Ook in Arnhem campagne ‘Groente… zet je tanden erin’

11 april 2022

ARNHEM - In de week van 11 tot en met 15 april vraagt de campagne ‘Groente… zet je tanden erin’ aandacht voor het eten van groenten. Niet iedereen weet hoe belangrijk groenten (en fruit) voor je gezondheid zijn. De campagne richt zich met name op kinderen en jongeren van 0 tot 19 jaar.

Lees verder

Sporten in de openbare ruimte

12 januari 2022

Naar buiten en in de buitenlucht sporten en bewegen, waar en bij wie moet je zijn in Arnhem? In deze blog lees je van alles over wandelen, fietsen, urban sport en parken in Arnhem.

Lees verder
Deze website maakt gebruik van cookies

Sport in Arnhem maakt gebruik van cookies om jouw websitebezoek makkelijk en persoonlijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je voorkeuren en toestemming altijd wijzigen. Bekijk onze cookieverklaring